•   Kasım 14, 2014

Diyabet hastaları nasıl beslenmeli?

Diyabetin görülme oranı gün geçtikçe artıyor. Bu konuda farkındalık oluşturmak amacıyla bugün 14 Kasım Dünya Diyabet Günü kapsamında çeşitli etkinlikler yapılacak ve bildiriler yayınlanacak. Biz de diyabetle ilgili Beslenme ve Diyet Uzmanı Funda Özkan‘dan görüş aldık.

 

funda-ozkanDiyabet Hastaları Nasıl Beslenmeli?

Diyabet, yüksek tansiyon, kolesterol, kalp damar hastalıkları ve hatta kanser… Yediklerimiz, hayat kalitemizi hatta ne kadar ve nasıl yaşayacağımızı belirleyen en önemli etkenlerden. Dünyada en sık görülen hastalıklardan Diyabet ise, çocuklardan yaşlılara geniş bir profili etkilemesi sebebiyle en risklilerinden biri. Ancak şeker hastası olmak, sağlıklı bir hayat süremeyeceğiniz anlamına gelmiyor.

 

 

Glisemik Indeks derecenizi biliyor musunuz?

Glisemik indeks, tükettiğiniz karbonhidratın, kan şekerini yükseltme özelliğidir. Glisemik indeks (şeker yükü) 0 ile 100 arasında derecelendirilir. Bir yiyeceğin glisemik indeksi yükseldikçe, kan şekerinizi ve insulin hormonunuzu da yükseltir. Karbonhidratları ikiye ayırıyoruz; Basit ve Kompleks Karbonhidratlar…

 

Basit karbonhidratlardan uzak durun!

Basit Karbonhidratlar (baklava, çikolata, bal, reçel, pekmez, beyaz ekmek, beyaz pirinç pilavı, alkollü içecekler ve meşrubatlar) çok kolay sindirilir ve kana hızla karışır böylece bizi uzun süre tok tutmaz, kan şekerinizi yükselterek, hemen acıkmanıza neden olurlar. Özellikle bu yiyecekleri çok yediğimiz zaman da kilo artışı yaşanır. Kompleks Karbonhidratlar ise; (bulgur pilavı, kepekli makarna, buğday, tam tahıllı ekmek, kurubaklagiller..) Basit karbonhidratlara göre daha masumdur çünkü yavaş emilirler ve sindirimleri daha zordur böylece kan şekerini ve insulin hormonunu birden yükseltmezler ve bizi uzun süre tok tutarlar.

 

seker-ic

 

Glisemik indeksi düşük beslenmenin başka faydaları neler?

Glisemik indeksi (şeker yükü) düşük olan yiyecekleri tüketmenin sağlığımıza birçok olumlu faydası var. Koroner kalp hastalığına ve birçok kanser hastalıklarına karşı korur, uzun süre sizi tok tutar ve özellikle kilo vermenize yardımcı olur. Ancak şunu da belirtmek gerek ki, bir gıdanın glisemik indeksi düşük demek, kalorisi düşük demek değildir.

 

Glisemik Indeksi düşük yiyecekleri nasıl seçeceğiz?

* Beyaz ekmek yerine, tam buğday, tam tahıllı veya çavdarlı ekmek tüketin,

* Beyaz pirinç pilavı veya makarna yerine, esmer pirinç pilavı, bulgur pilavı veya kepekli makarna tercih edin,

*Lif (Posa) açısından zengin gıdaları tüketin, meyveleri kabuklarıyla birlikte ve kurubaklagilleri (kuru fasulye, nohut, mercimek, iç bakla, kuru börülce, barbunya) tüketin,

* 3 ana ve 3 ara öğün şeklinde beslenin,

* Acıktığınızda 1 bardak tarçınlı süt için,

* Asitli içecek ve hazır meşrubatları tüketmeyin,

* Sabah uyandıktan en geç 1 saat içerisinde mutlaka kahvaltınızı yapın,

 

sporBaşka neler yapmalı?

* Günde 30-45 dk.hafif tempolu yürüyüş yapın,

* Gece uyumaya yakın besin tüketmeyin,

* Öğün atlamayın,

* En az 8 saat uyku uyuyun,

* Günde 2-2,5lt su tüketin,