•   Kasım 14, 2014

Mide kanseri riskini azaltacak 17 adım

Mide kanseri, dünyada kanserden dolayı ölüm sebepleri içinde 2. sırada gelir. Hastalar çoğunlukla geç teşhisten dolayı tedavi şansını kaçırmış olur. İstanbul Florence Nightingale Hastanesi, Genel Cerrahiden Op. Dr. Cengiz Dibekoğlu, beslenme alışkanlıklarımıza dikkat ederek mide kanseri riskinin azaltılabileceğini belirtiyor ve 17 adımda yapmanız gerekenleri şöyle sıralıyor…

 

Vücudu iyi dinleyin!

 

1- Midenin kronik iltihabi hastalıkları: Bazı gastrit türleri ve daha önce geçirilmiş mide ameliyatları yaşadınız mı? Gözden geçirmelisiniz.
2- Sigara: Sigara içenlerin, içmeyenlere göre daha fazla risk altında olduğunu da biliyor musunuz?
3- Aile hikayesi: Yakın akrabalarınızda (anne, baba, kardeşler, çocuklar) mide kanseri hikayesi yaşayanlar mevcut mu? Bunu araştırmalısınız.
4- Kötü beslenme: Şimdiye kadar hiç beslenme alışkanlıklarınızı gözden geçirme ihtiyacı duydunuz mu?
Tuzlanmış gıdalar, turşular, tütsülenmiş gıdalar, sık kömür ateşinde pişirilmiş gıdaların tüketilmesi mide kanserine neden olabilir.
5- Hareketsizlik: Günlük aktivite miktarınızı mutlaka irdelemeniz gerekiyor. Aksi halde, fiziki aktivite azlığı mide kanserine neden olabilir.
6- Obezite: Obez kişilerin, midenin üst kısım kanserine normal fiziki yapıya sahip olanlara göre daha sık yakalanabileceğini biliyor muydunuz?
7- Kan grubu: A grubu kana sahip olan insanlarda diğer gruplara göre yüzde 20 daha fazla mide kanseri
riski vardır.
8- Koruyucu maddelerden uzak durun: Nitroz maddeler ile korunmuş gıdaların tüketimi mide kanseri
riskini artırır.
9- Yaşam tarzı: Sosyo ekonomik düzey düştükçe mide kanseri riski de daha çok artmaktadır.
10- Mide kanseri ve stres ilişkisi: Stresin direkt olarak mide kanserine yol açtığını söylemek doğru değildir. Fakat stresin yol açtığı bazı mide hastalıkları kanser oluşumunu kolaylaştırabilir. Örneğin; mide ülserleri ve gastrit gibi.
11- Gıdaları nasıl tüketelim? Özellikle yeşil gıda tüketilmesi, pişirilmemiş olması çok önemli.
12- Bol bol C vitamini: C vitamini alımı, meyve tüketimi (özellikle portakal, mandalina gibi turunçgiller) mide kanserine karşı koruyucudur.
13- Ekmek seçimine dikkat: Tam buğday ve tahıllı ekmek tüketimi mide kanserine karşı koruyucudur.
14- Kesinlikle uzak durulacaklar:  Tuzlanmış ve salamura edilmiş (konserve ve turşu), tütsülenmiş ve mangal ateşinde pişirilmiş gıdalardan kesinlikle uzak durmamız mide kanseri riskini düşürecektir.
15- Midenize kulak verin:  Erken dönemde mide kanserine özgü şikayetler hemen hemen yoktur ama yine de bazı belirsiz şikayetleri ciddiye alan hastalarda erken mide kanseri teşhisi konulabilir. Mide kanserine özgü şikayetlerin varlığı geç dönem hastalığı işaret eder. Çoğunlukla teşhis edildiği dönemde ilerlemiş hale gelir.
Hazımsızlık, bulantı ve kusma, yutma güçlüğü, yemek sonrası şişkinlik ve erken doyma hissi, iştah kaybı, mide kanamasına bağlı siyah büyük abdest ve kansızlığa bağlı solgun renk, kanlı kusma, karın ağrısı sıkıntılarınız varsa mutlaka bir uzmana danışın.
Sinsi gelişen bir rahatsızlık
16- Ani kilo kayıplarına dikkat: Son zamanlarda birden kilo kayıpları yaşıyorsanız bir uzmana başvurmalısınız.
17- Erken teşhisin önemi: Mide kanseri genellikle geç dönemlerine kadar şikayet vermeyen sinsi bir hastalıktır.
Bu nedenle hastaların çoğunluğu yakalandığında ileri evrelere ulaşılmış olmaktadır. Erken teşhis edildiğinde ise tamamen iyileşme sağlanabilmektedir. Bu nedenle toplumsal bilinçlenme mide kanserinin önlenmesi ve tedavisinde çok önemlidir.
Belli aralıklarla kontrole gitmek ve endoskopi yaptırmak erken teşhiste çok önemlidir. Unutmamanız gereken en önemli şeyin, erkenden önlem almak olduğunu bilmeniz gerekir.